Jak to bylo s třemi králi?
Koledníci s papírovými korunami na hlavě mají připomínat dávnou legendu, která se pravděpodobně stala. Tradice se však na hony vzdálila tomu, co se o nich původně psalo a vyprávělo. Kdo byli záhadní tři muži, kteří se šli poklonit božskému dítěti? A jak se o jeho narození vůbec dozvěděli?
1. 1. 2020 – Mágové z východu
Za Kristových časů, tedy na přelomu letopočtu, neexistovaly noviny, rádio ani televize, nebyl internet a zprávu o narozeném miminku těžko mohl někdo někomu zatelefonovat. Přesto se traduje, že tři králové z východu, ze zemí vzdálených od Jeruzaléma asi 1200 kilometrů, se přišli poklonit malému Ježíškovi. Jak se o jeho narození dozvěděli? Jak mohli vědět, že jde o výjimečné dítě, které světu daruje ztracenou lásku a světlo v srdcích? Jak určili místo, kam mají přijít? Odpověď na tuto složitou otázku je jednoduchá: astrologie. Původní legendy nehovoří o králích, ale o mudrcích a kněžích, což bylo v té době totéž. Duchovní osoby východu, tedy mágové, byli ve své době nejvzdělanější na světě právě v otázkách kosmu a hvězd. Pocházeli pravděpodobně z Persie či Babylonu a mohli jít o kněží tehdejšího kultu Zarathustry. Očekávali příchod mesiáše, tak jak jim to řekly nejen hvězdy, ale také kniha Numeri, v níž Bileám předpověděl příchod spasitele, který bude pocházet z Jákobova rodu, a spasí nejen Židy, ale celý svět. Podle Bible dovedla tyto tři muže k Ježíškovi jasná hvězda. Čím jiným tedy mohli být, než učenými hvězdopravci? Na své pouti museli překonat asi 1200 kilometrů pěší chůzí.
Záhada Betlémské hvězdy
Roku 7 před naším letopočtem se skutečně na nebi něco důležitého stalo. Šlo o konjunkci Jupitera se Saturnem ve znamení ryb. Jupiter je označován jako královská planeta, Saturn byl odvěkým ochráncem Židů. Ryba byla, jak víme, prvotním symbolem křesťanů, protože první apoštolové byli rybáři a Kristus je k jejich biblické kariéře vyzval skvělým personalistickým fíglem, že z nich učiní „rybáře lidí“. Konjunkce musela být velmi jasná a podle Bible ji mudrci viděli „v paprscích jitra“ a následovali ji, čili byla viditelná delší dobu. Matoušovo evangelium se zmiňuje, že mudrci se zastavili nejdřív v Jeruzalémě za králem Herodem, jak se sluší. Pochopitelně se domnívali, že příchod židovského spasitele očekává s nadšením, ale to se zmýlili. Matouš praví: „Když se narodil Ježíš v judském Betlémě za dnů krále Heroda, hle, mudrci od východu se objevili v Jeruzalémě a ptali se: „Kde je ten právě narozený král Židů? Viděli jsme na východě jeho hvězdu a přišli jsme se mu poklonit.“ Herodes je ujistil, že se o příchod královského dítěte z rodu Davidova velice zajímá, a až ho poutníci najdou, aby mu přišli říct, kde se dítě nachází. Prý se mu půjde také poklonit.
Dvojí zjevení
Mudrci Herodovi evidentně neuvěřili, neboť se za ním již podruhé s radostnou zvěstí nestavili. Buď načerpali v Jeruzalémě od lidí informace o politické situaci, anebo, jak píše Matouš, se jim zjevil anděl, posel Boží, a řekl jim, že to Herodes s Ježíškem vůbec dobře nemyslí, aby mu žádné zprávy již nepředávali. Tři „králové“ (tuto VIP hodnost jim přidělila až legenda) pak došli nikoliv do Betléma, ale do Nazaretha, kde Josef, Maria a Ježíš bydleli. V Bibli se totiž píše, že je navštívili v jejich příbytku, nikoli v betlémském chlévě. Je to dost pochopitelné, protože cesta jim mohla trvat více než rok a Ježíšek už byl roztomilým batolátkem, nikoli miminkem. Předali mu dary, které si pro něj nachystali již před jeho narozením jako pro krále a zároveň duchovního vůdce: Zlato, kadidlo a myrhu. Poklonili se mu a potvrdili rodině význam tohoto chlapečka, který byl předpovězen už ve Starém zákoně. Pak upalovali pěkně domů a po Herodovi ani neštěkli. V tu dobu se ale odehrálo ještě jedno důležité zjevení: Anděl sdělil Josefovi a Marii, že mají popadnout svého syna a utéct s ním přes poušť do Egypta, jinak nepřežijí Herodovu politiku odstranění konkurence. A vida, anděl se nemýlil! Herodes, naštvaný, že mu tři mudrci odmítli dělat konfidenty, rozkázal zabít všechny děti mužského pohlaví do dvou let! Nevěděl, kde božské miminko sídlí, a tak to vzal šmahem. To mu na popularitě u Židů rozhodně nepřidalo. (Mimochodem tato událost potvrzuje, že „tři králové“ vykonali svou misi nikoli hned po narození v Betlémě, ale mnohem později v Ježíškově domovině).
Magické dary
Batoleti se většinou dávají hračky nebo oblečení, avšak naši tři mudrci to pojednali zcela jinak. Se zlatem, kadidlem a myrhou si Ježíšek asi moc nepohrál, zato mu tím hvězdopravci vyjádřili naprostou úctu a oddanost svých národů. Tyto tři dary jsou symbolem všech zemských skupenství, zlato pevného, kadidlo plynného a myrha kapalného. Zároveň je zlato kovem králů, čímž mudrci vyjádřili respekt před skutečností, že Ježíš prokazatelně pochází z rodu krále Davida. Kadidlo, dvojnásobně dražší než zlato, je nejduchovnější esence, jejíž dým spojuje lidskou mysl s Bohem. Myrha byla desetinásobně dražší než zlato a používala se jako látka, která léčí a vrací život. Tím mudrci Ježíškovi předem předpověděli, že bude vítězit nad smrtí a prokáže božskou moc. A ještě je tu jedna věc - poté, co v Betlémě přivítali jezulátko izraelští pastýři, tedy „lidé domu Izraele“, přivítali ho i tito mudrci pocházející „z pohanů“. Tím, že přišli a poklonili se, potvrdili Ježíše Krista jako Pána všech národů na světě, nejen Židů.
K † M † B †
V Čechách jsou takzvaní tři králové jedním z typů vánočních koledníků, kteří mají odjakživa jedno hlavní poslání, nikoli vykoledovat co nejvíc sladkostí a peněz, ale jménem Božím a Kristovým požehnat domu. Proto také píšou posvěcenou křídou na dveře domu tato písmena a daný letopočet. V jejich lidovém výkladu však dochází k zásadním omylům! Iniciály neznamenají jména králů Kašpar, Melichar a Baltazar. To je skutečně jen lidová verze legendy. Neví se, jak se tehdejší mudrci jmenovali. Písmenka vyjadřují zkratku latinského úsloví Christus Mansionem Benedicat: Kristus ať žehná tomuto domu. V Čechách se pak počáteční CH Kristova jména změnilo na české K. Také takzvané „plusy“ mezi písmenky nejsou početními znaménky, ale jde o tři kříže symbolizující Nejsvětější Trojici - Otce a Syna a Ducha svatého, jejichž jménem se žehná.
Tři mudrci v Kolíně
Ostatky zemřelých tří králů podle všeho nejsou daleko od nás, takže kdo by chtěl, může na ně zavzpomínat u jejich hrobu a požádat je o požehnání. Jejich ostatky totiž údajně objevila svatá Helena, vlastním jménem Flavia Julia Helena Augusta, což není nemožné, protože je známá tím, že jako matka křesťanského panovníka Konstantina Velikého stavěla křesťanské chrámy a pátrala po svatých relikviích. Tyto ostatky umístila do svatého města Konstantinopole, odkud je převezl roku 1158 kolínský arcibiskup k sobě, do Kolína nad Rýnem. V nádherném relikviáři je tedy naleznete přímo na oltáři kolínského dómu sv. Petra. Pokud stanete v jejich blízkosti a požádáte o jejich požehnání, je dobré si připomenout, že jde o kosti těch, kteří znali Ježíše Krista osobně.
TÝDENNÍ TAROTOVÝ HOROSKOP LÁSKY (10.–16. LISTOPADU 2025) Bývalé lásky, flirt nebo rozchod? Co čeká vaše znamení? Tarotové karty odhalily, co vás čeká tento týden! Kdo obstojí ve zkoušce důvěry a komu osud pošle novou...
Celý článek »